Newsletter

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi Cyfrowego Polsatu i spółek zależnych. Zapisz się do bezpłatnego newslettera serwisu cyfrowypolsatnews.pl.

Kontakt

Warto odwiedzić

Twitter

Ostatnio na forum

Facebook

WSPÓLNY PROJEKT NARODOWEGO STAREGO TEATRU W KRAKOWIE I RADIA PINDrukuj

Radio PiN
Narodowy Stary Teatr w Krakowie i Radio PiN przedstawiają niezwykłe słuchowisko pt. „Człowiek, który śpi” według powieści Georges’a Pereca. To wyjątkowe wydarzenie będzie prezentowane już w najbliższy poniedziałek 25 listopada o godz. 20:00 na deskach Narodowego Starego Teatru w Krakowie (Strefa BE) przy jednoczesnej transmisji przez Radio PiN.


To, co się dzieje naprawdę, co przeżywamy, reszta, cała reszta, gdzie to jest? To, co się dzieje każdego dnia i z każdym dniem powraca: banalność, codzienność, oczywistość, pospolitość, zwyczajność, pod-zwyczajność, rutynowość, szmer, jak to sobie uzmysłowić, jak to zgłębić, jak to opisać?

Człowiek, który śpi jest powieścią, w której Georges Perec – „nawiązując do pewnego szczególnego okresu w swoim życiu” – opowiada historię 25-letniego mężczyzny, który pewnego dnia postanawia przerwać studia, zerwać wszelkie kontakty i wycofać się z życia. Zamyka się w pokoju na poddaszu paryskiej kamienicy, całymi dniami leży i wpatruje się w sufit. Grywa samotnie w karty, stawia pasjansa, czyta „Le Monde”, wałęsa się po mieście, sprowadzając swoją egzystencję do niezbędnego minimum. Odmawia uczestnictwa w rzeczywistości. Żyje w stanie zawieszenia. Dryfuje. Śni.

Człowiek, który śpi może być interpretowany jako zapis stanu zaniechania aktywności życiowej, ale można doszukać się w nim czegoś, co Virginia Woolf w swoim eseju O chorowaniu nazywała „leżeniem na wznak”. Swoistej choroby, dzięki której można zdezerterować z życia i przyglądać się światu z innej perspektywy.

Jak pisała: „być może po raz pierwszy od wielu lat być zdolnym do rozejrzenia się wokoło, spojrzenia w górę – na przykład do spojrzenia w niebo”.

Człowiek, który śpi. Landscape score Lucy Sosnowskiej i Aśki Grochulskiej to rozpisana na utwory – epizody, instalacja słowno-muzyczna, która w aranżacji Bartosza Dziadosza (Pleq), łączącego w swoich kompozycjach elementy muzyki laptopowej, drone, downtempo oraz abstrakcyjny glitch i modern classical, zaprasza odbiorcę do wspólnej podróży. Podróży bez ruchu, śnienia bez snów, gry ze światem, użyczenia przedmiotom głosu, a przed wszystkim utrwalenia tego, co pod-zwyczajne, „co przepływa, gdy nic nie przepływa, poza czasem, ludźmi, samochodami i chmurami”.

Czekać, aby nie było już na co czekać. Włóczyć się, spać. Pozwalać, aby tłum cię unosił i aby unosiła cię ulica. Wędrować wzdłuż rynsztoków, ogrodzeń i kanałów. Iść nabrzeżem, skradać się pod ścianami. Tracić czas. Porzucić wszelkie plany, zawieść wszelką niecierpliwość. Być bez pragnień, bez urazy, nie odczuwać buntu. Przed tobą, w miarę jak upływa czas, otwiera się życie w bezruchu, bez kryzysów, bez nieładu: żadnych wybojów, żadnego zachwiania. Minuta za minutą, godzina za godziną, dzień po dniu, sezon po sezonie, rozpoczyna się coś, co nigdy nie zazna końca: twoje życie roślinne, twoje życie odwołane.

Reżyseria: Lucy Sosnowska
Partytura i dramaturgia: Aśka Grochulska
Aranżacja muzyczna: Bartosz Dziadosz (Pleq)
Występują: Katarzyna Krzanowska, Jaśmina Polak (gościnnie), Roman Gancarczyk
Kuratorzy projektu: Dominik Sroka, Krzysztof Zarzecki
Zdjęcie: Zuza Krajewska & Bartek Wieczorek
Autor plakatu: Jonasz Ulatowski

Słuchowisko będzie transmitowane w poniedziałek, 25 listopada od godziny 20:00 przez Radio PiN do wszystkich 9 miast, w których stacja nadaje (w Krakowie na 104.9 FM).


Informuje: Radio PiN
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Nick:

Kod potwierdzający:
Kod potwierdzający